Fa poc, vam publicar un
post que parlava de un famòs inventor, Leonardo da Vinci. (Veure el post). (Veure"Qui era Leonardo da Vinci").
Dons en aquest post ampliarem la informació que vem donar al post
anterior sobre ell, i tractarem en especial un tema en concret: els seus
INVENTS.
Va inventar i dissenyar un gran nombre de màquines i instruments
molt complexos: instruments científics, màquines de guerra i enginys voladors.
Tot i la genialitat dels seus invents, Leonardo només va tenir
patrocinadors per realitzar els enginys bèl·lics.
Molts dels seus dissenys tenen plànols detallats i instruccions
destinades al taller que havia de dur a la pràctica els seus projectes.
Leonardo fou el primer en estudiar científicament la resistència dels materials
utilitzats en les construccions mecàniques i a partir d'aquestes investigacions
va establir les seccions de les estructures de les seves màquines.
Tota la seva obra va ser agrupada i estructurada per ell mateix en tres elements: aire, terra i aigua. L'aigua va ser un dels
principals objectius en les seves investigacions. La seva imaginació originà el
doble casc de les embarcacions, el pont giratori o altres enginys basats en el
"cargol d'Arquímedes". Un mecanisme amb el qual es podia moure
l'aigua en contra de la força de gravetat.
I ara farem un petit recull d'alguns dels invents de Leonardo, que han arribat fins els nostres dies i han influenciat en la nostra epoca:
EL MODEL DE PROPORCIÓ HUMANA ·L'HOME DE VITRUVI
Leonardo va plasmar la seva idea de l'anatomia humana en l'Home de Vitruvi.
(Veure "Què és l'Home de Vitruvi"). En la seva creació va exposar el que era per ell la proporcio perfecta entre les parts del cos.
UN PROTOTIPUS D'AUTOMÒBIL
També va dissenyar un prototipus d'automòbil coherent a l'epoca. També era de fusta i es desplaçava molt a poc a poc. El seu "cotxe" de fusta es desplaçava per la actuació de molles amb rodes dentades. Com més pes carregava més lent anava, i això va fer que servis basicament per trasportar mercaderies en temps de guerra. Segles després els científics del museu de Florència van construir una replica (2004) i van descobrir que funcionava tal i com Da Vinci prentenia. Els seus dissenys per l'automòbil els va aplicar a les màquines de guerra que fabricava.
MAQUINES VOLADORES
Leonardo també va dissenyar una infinitat de màquines voladores, però cap va ser acceptada per la societat de l'epoca. Com la curiositat i l'interes per les coses encara era recent, ningú compartia les inquietuds de Leonardo i el seu prototipus no es va arribar a provar mai. La màquina era una planejadora i el disseny era semblant al d'una aladelta. Les ales estaven festes de roba i l'estrucutura interior que les subjectava de fusta.
I ara farem un petit recull d'alguns dels invents de Leonardo, que han arribat fins els nostres dies i han influenciat en la nostra epoca:
EL MODEL DE PROPORCIÓ HUMANA ·L'HOME DE VITRUVI
Leonardo va plasmar la seva idea de l'anatomia humana en l'Home de Vitruvi.
(Veure "Què és l'Home de Vitruvi"). En la seva creació va exposar el que era per ell la proporcio perfecta entre les parts del cos.
UN PROTOTIPUS D'AUTOMÒBIL
També va dissenyar un prototipus d'automòbil coherent a l'epoca. També era de fusta i es desplaçava molt a poc a poc. El seu "cotxe" de fusta es desplaçava per la actuació de molles amb rodes dentades. Com més pes carregava més lent anava, i això va fer que servis basicament per trasportar mercaderies en temps de guerra. Segles després els científics del museu de Florència van construir una replica (2004) i van descobrir que funcionava tal i com Da Vinci prentenia. Els seus dissenys per l'automòbil els va aplicar a les màquines de guerra que fabricava.
MAQUINES VOLADORES
Leonardo també va dissenyar una infinitat de màquines voladores, però cap va ser acceptada per la societat de l'epoca. Com la curiositat i l'interes per les coses encara era recent, ningú compartia les inquietuds de Leonardo i el seu prototipus no es va arribar a provar mai. La màquina era una planejadora i el disseny era semblant al d'una aladelta. Les ales estaven festes de roba i l'estrucutura interior que les subjectava de fusta.
MÀQUINES DE GUERRA: EL CARRO DE COMBAT
Era una estructura que feia la doble funció d'atacar i defensar. Constava de uns canons que sobresortien de una estructura coberta.
ARMES DE GUERRA
També va dissenyar múltiples màquines, armes i enginys per defensar-se a la guerra.
EL PONT GIRATORI
Leonardo va dissenyar també un pont que es es movia a per mitjà d'un sistema de cordes i estructures de fusta.
EL CANÓ MÚLTIPLE
Era una estructura de fusta en froma de semi cercle en el qual cada forat s'hi incorporava un canó. Només empenyent una palanca els canons es disparaven automàticament.
EL PARACAIGUDES
Va ser un invent que ha repercutit molt en els nostres temps i que Leonardo ja va pensar en la seva epoca. Constava d'una estructura de fusta que era formada quatre pals units entre si en forma de quadrat que subjectaven una roba que s'inflava amb l'aire i adoptava la forma d'un triangle.
EL CARGOL SENSE FI
Era un mecanisme d'engranatges que feia girar un cargol. Per il·lusió optica que creava la estructura quan estava en funcionament semblava que el cargol no s'acabés mai.
UN PROTOTIPUS DE VAIXELL
Era un vaixell amb diversos pals col·locats com si fossin una noria. Els pals s'utilitzaven com a motor.
L'ESCAFANDRA
Era un vestit de busejar fet de cuir. Estava conectat a una mànega d'aire feta amb canyes i una campana que surava a la superfície.
UN PROTOTIPUS D'HELICOPTER
Va anomenar a aquest invent el cargol aeri i per dissenyar-ne el funcionament, Leonardo es va fixar en la caiguda de les fulles helicòpter. L'invent baixava donant voltes sobre si mateix, com ho fan les fulles.
L'HIGÒMETRE
S'utilitzava per mesurar el grau d'humitat de l'aire, del terra, de les plantes... Donava un valor qualificatiu de la humitat ambiental.
EL COMPTA QUILÒMETRES
Tot i que nom original que li va posar Leonardo era "Odòmetre", aquest invent va ser el compta quilòmetres de l'epoca. Mesurava la distància en metres dels camins.
EL RELLOTGE DE CHIARAVALLE
Aquest invent contava amb un quadrant pels minuts, amb una agulla que feia un gir complet cada hora. També hi havia una altre agulla que donava un gir complet cada 24 hores.
L'ANENÒMETRE
L'instrument s'utilitzava per mesurar el clima. Quan el vent movia la làmina, pujava pel calibre (arc de fusta), i així sabien la força del vent.
Ademés, una de les grans passions de Da Vinci era la anatomia humana, així que va dibuixar el cos humà d'una infinitat de maneres.
Era una estructura que feia la doble funció d'atacar i defensar. Constava de uns canons que sobresortien de una estructura coberta.
ARMES DE GUERRA
També va dissenyar múltiples màquines, armes i enginys per defensar-se a la guerra.
EL PONT GIRATORI
Leonardo va dissenyar també un pont que es es movia a per mitjà d'un sistema de cordes i estructures de fusta.
EL CANÓ MÚLTIPLE
Era una estructura de fusta en froma de semi cercle en el qual cada forat s'hi incorporava un canó. Només empenyent una palanca els canons es disparaven automàticament.
EL PARACAIGUDES
Va ser un invent que ha repercutit molt en els nostres temps i que Leonardo ja va pensar en la seva epoca. Constava d'una estructura de fusta que era formada quatre pals units entre si en forma de quadrat que subjectaven una roba que s'inflava amb l'aire i adoptava la forma d'un triangle.
EL CARGOL SENSE FI
Era un mecanisme d'engranatges que feia girar un cargol. Per il·lusió optica que creava la estructura quan estava en funcionament semblava que el cargol no s'acabés mai.
UN PROTOTIPUS DE VAIXELL
Era un vaixell amb diversos pals col·locats com si fossin una noria. Els pals s'utilitzaven com a motor.
L'ESCAFANDRA
Era un vestit de busejar fet de cuir. Estava conectat a una mànega d'aire feta amb canyes i una campana que surava a la superfície.
UN PROTOTIPUS D'HELICOPTER
Va anomenar a aquest invent el cargol aeri i per dissenyar-ne el funcionament, Leonardo es va fixar en la caiguda de les fulles helicòpter. L'invent baixava donant voltes sobre si mateix, com ho fan les fulles.
L'HIGÒMETRE
S'utilitzava per mesurar el grau d'humitat de l'aire, del terra, de les plantes... Donava un valor qualificatiu de la humitat ambiental.
EL COMPTA QUILÒMETRES
Tot i que nom original que li va posar Leonardo era "Odòmetre", aquest invent va ser el compta quilòmetres de l'epoca. Mesurava la distància en metres dels camins.
EL RELLOTGE DE CHIARAVALLE
Aquest invent contava amb un quadrant pels minuts, amb una agulla que feia un gir complet cada hora. També hi havia una altre agulla que donava un gir complet cada 24 hores.
L'ANENÒMETRE
L'instrument s'utilitzava per mesurar el clima. Quan el vent movia la làmina, pujava pel calibre (arc de fusta), i així sabien la força del vent.
Ademés, una de les grans passions de Da Vinci era la anatomia humana, així que va dibuixar el cos humà d'una infinitat de maneres.
En resum, Da Vinci va ser un geni incomprès per la gent de la seva epoca, tot i que va aportar a la història moltissimes coses que ni es podia imaginar mentre les creava.
Que seria de Leonardo si hagués nascut a la nostra epoca? Hagués estat comprés llavors per la societat?
Carla Gómez
No hay comentarios:
Publicar un comentario